Suzuki Vitara

PRVÝ TEST NOVEJ VITARY: „Kompaktné SUV s mušou váhou.“

Suzuki sa po 16-tich rokoch výroby rozhodlo radikálne zrenovovať svoje SUV Grand Vitara. Kompaktný päťdverák, ktorý príde na trh v marci 2015, bude spočiatku poháňať jeden dieselový a jeden benzínový motor – obidva z objemu 1,6 litra pritom ponúkajú rovnaký výkon 88 kW (120 k). Aké boli naše prvé jazdné dojmy?

 

Hektické modelové zmeny rozhodne nepatria k hlavným charakterovým vlastnostiam, ktoré by od japonskej značky Suzuki očakávali jej klienti.

Model Suzuki Grand Vitara, ktorý sa na trhu objavil už v roku 1998, prešiel v roku 2005 zásadnou renováciou a dodnes slúži mnohým ako verný terénny automobil s pohonom 4×4, vo verzii s dvoma alebo štyrmi dverami a veľkými zadnými dverami uľahčujúcimi nakladanie batožiny. Malá terénna „blcha“ s menom Suzuki Jimny sa pritom môže ohliadnuť na históriu siahajúcu až do roku 1970.

Novej Vitare, ktorú Suzuki predstavilo svetu na jesennom parížskom autosalóne, pritom chýbajú dve zásadné vlastnosti, na ktoré si milovníci značky za tie roky už zvykli: po prvé – novinka sa už nevolá Grand, ale opäť iba Vitara a po druhé – dvojdverová verzia v súčasnosti nie je v ponuke. To však nie je vôbec na škodu, keďže nové kompaktné SUV vďaka separátnym zadným dverám doslova nabáda k nanajvýš pohodlnému nastupovaniu a vystupovaniu. Vďaka dva a pol metrovému rázvoru pri celkovej dĺžke 4,17 metra ponúka Vitara aj štvorici dobre urastených Európanov dostatok miesta. Úzke piate sedadlo ale radšej prenechajte vášmu dorastu…

Suzuki Vitara s dobrou ergonómiou

Hlava, nohy ani ruky pasažierov vrátane ramien si pri šírke karosérie 1,77 metra nebudú zavadzať. Pomerne vysoko umiestnená palubovka tróni nad ergonomicky korektne stvárnenou stredovou konzolou. Jej bočné časti sú tak vysoké, že unavená pravá noha počas dlhých jázd nebude navyše „mučená“ ostrou hranou kdesi uprostred stehna, ako tomu býva u niektorých konkurentov. Naopak – vaše koleno bude pekne „oddychovať“ pohodlne opreté o mäkkú bočnicu tunela.

Bohatý výber ponúka nová Vitara v rámci prevodoviek. Obidve motorizácie dostanete za príplatok so šesťstupňovým automatom, avšak zatiaľ čo si benzínový motor sériovo musí vystačiť s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, naftovému motoru Suzuki darovalo šesťstupňový manuál. Ten by sa dobre hodil aj benzínovej verzii, keďže agilný štvorventilový motor otáčky doslova miluje. Od 2 000 ot./min. pôsobí živým a presvedčivým dojmom a koniec zábavy je až pri hranici 6 400 ot./min. Najvyšší krútiaci moment s údajom 156 Newtonmetrov, ktorý motor dosahuje až pri 4 400 ot./min., nie je na prvý pohľad nijakým závratným údajom. Suzuki je s ním ale, vďaka živej motorovej charakteristike benzínového štvorventilu, dostatočne motorizované.

Suzuki Vitara so silným dieselom

Diesel naproti tomu pôsobí ako skutočný medveď: už pri 1 750 ot./min. mobilizuje maximálny krútiaci moment, ktorý vrcholí hodnotou 320 Newtonmetrov. S takouto porciou sily sa s novou Vitarou dá jazdiť nielen bez nutnosti častého radenia, ale aj šetrne voči životnému prostrediu a najmä – svojej peňaženke. Obidva motory spĺňajú emisnú normu Euro 6, diesel produkuje 111 gramov CO2 na kilometer, zatiaľ čo benzínový motor pridá navyše 20 gramov.

Nová Vitara až takmer hravo zvláda ostré zákruty, za čo vďačí aj prekvapivo nízkej hmotnosti. Základná benzínová verzia vybavená len pohonom predných kolies (od marca ešte nebude v ponuke), zaťaží váhu hmotnosťou iba 1 075 kilogramov. Aj nami skúšaná verzia s pohonom všetkých kolies sa s hmotnosťou 1 160 kg môže smelo zaradiť medzi superštíhle modelky v rámci kompaktných SUV. Verzia 4WD s naftovým motorom sa dostane s váhou na hodnotu 1 230 kilogramov, pokiaľ si zvolíte manuálnu prevodovku. Automatika je ťažšia zhruba o 50 kg, čo platí aj pre benzínovú verziu.

Suzuki Vitara dokáže poriadne zatiahnuť

Podobne rozdielne vyzerajú aj údaje povolenej maximálnej hmotnosti – pri benzínovej verzii je to 1 730 kilogramov, pri dieselovej 1 850 kg. Vďaka tomu môže nová Vitara odviezť takmer 600 kilogramový náklad vrátane vodiča. Toto kompaktné SUV teda ponúka skutočne dostatočnú prepravnú kapacitu.

Suzuki sa skvelo vydarilo aj naladenie podvozku novej Vitary. Na jednej strane je nastavený dostatočne tuho na to, aby sa v rýchlejších zákrutách podarilo eliminovať kritické náklony karosérie, na strane druhej ponúka dostatočný komfort, aby boli aj mimo asfaltovaných ciest platničky pasažierov opatrované s patričnou nehou. Súčet nízkej hmotnosti, príjemne tuho nastavených tlmičov a pružín, dostatočne presného riadenia s elektrickým posilňovačom – ktoré iba v strednej polohe trocha príliš tlmí spätnú väzbu od predných kolies – a točivého benzínového, respektíve bohatým krútiacim momentom obdarovaného naftového motora, nám pod čiarou dáva potešiteľne agilné, dobre a ľahko kontrolovateľné jazdné vlastnosti. Ani počas rýchlejšej jazdy tak nové kompaktné Suzuki nevykazuje takmer žiadne náznaky ťažkopádnej nedotáčavosti.

Faktor zábavy, dokonca aj na asfalte

Skutočnú zábavu ponúka nová Vitara aj na asfalte, najmä ak si na voliči jazdného programu umiestnenom na stredovej konzole vyberiete športové nastavenie. Benzínový motor vtedy reaguje citeľne priamočiarejšie, a podvozok v porovnaní so základným nastavením akoby napol svoje „svaly“. Systém pohonu všetkých štyroch kolies nazývaný u Suzuki „Allgrip“ automaticky pripojí zadnú nápravu, okamžite ako riadiaci systém rozpozná na prednej náprave tendenciu k prešmykovaniu kolies. Prešmykujúce kolesá systém umravní zásahom cez kotúčové brzdy, čím sa kolesám s lepšou priľnavosťou automaticky pridelí viac krútiaceho momentu. Možnosť praktického vyskúšania systému pohonu 4×4 sme pri prvom jazdnom predstavení novej Vitary ešte nemali, redakcia preto netrpezlivo čaká na prvé testovacie vozidlo.

Pestrofarebné možnosti výbavy

Novému kompaktnému SUV od Suzuki doprial japonský výrobca široké možnosti osobného prispôsobenia. Na výber budú od začiatku farebné kombinácie tyrkysová Atlantis, oranžová Horizont a slonovinová Savana. K nim si môžete vybrať buď čiernu, alebo bielu masku chladiča a nárazníky. Aj palubovka môže mať na povrchu rozličné lakovanie, rovnako ako rámiky okolo doplnkov, napríklad zabudovaných hodín. Balík výbavy nazvaný „Urban“ obsahuje v prvom rade pochrómované časti doplnkov karosérie, rovnako ako športový zadný strešný spojler. Off-roadová verzia ponúkne zasa vpredu aj vzadu ochranné platne na spodku karosérie, ako aj extra ochranu nakladacej hrany batožinového priestoru.

Zmysluplným prvkom bezpečnostnej výbavy novej Vitary je systém RBS, ktorý obsahuje radarom riadenú funkciu predprípravy bŕzd v kritických situáciách. Pokiaľ radar zaregistruje potenciálne nebezpečenstvo, napríklad pri príliš rýchlom priblížení sa k pomalšiemu vozidlu pred vami, systém preventívne priblíži brzdové platničky ku kotúčom, čím sa skráti chod brzdového pedálu. V prípade nutnosti tak brzdový asistent podporuje vodiča až do úplného zabrzdenia. Radarové senzory zároveň preberajú aj funkciu kontroly dodržiavania odstupu od vozidla pred vami a riadia tak adaptívny tempomat.

Infotainment s integráciou smartfónu na úrovni doby

Vodič, ktorý sa bude s novou Vitarou pohybovať napríklad v dopravnej zápche počas večerného presunu z práce domov, si určite bude pochvaľovať aj balík infotainmentu a predovšetkým zabudovaný zvukový systém. Svoj smartfón si spojíte so systémom v Suzuki cez Bluetooth obratom ruky, režim pritom DAB prináša takú zvukovú plnosť audiosystému, že z novej Vitary sa razom stáva malá pojazdná koncertná sála. Jediným rušivým elementom potom zostáva aerodynamický hluk počas jazdy. Sedem palcový dotykový displej poskytuje jemné nastavovanie intenzity podsvietenia a môžete ho ovládať dokonca aj prstami obalenými v rukaviciach.

Na Slovensku bude nové Suzuki Vitara v predaji od marca roku 2015. Bez akýchkoľvek pochybností sa Suzuki podarilo postaviť na pekné 17-palcové kolesá skutočne kompaktné a dobre motorizované SUV, rozmerovo umiestnené pod modelom S-Cross. Za akú cenu, to zatiaľ zostáva otázne. Pokiaľ sa bude pohybovať v blízkosti starej Grand Vitary, potom by sa predajné ciele značky Suzuki mohli nachádzať v dosiahnuteľnej blízkosti. 

(Zdroj: Auto Motor und Sport)